lauantai 28. helmikuuta 2015

Miten Clickbank toimii osa 1/2

Lupasin tuossa muutama päivä sitten kertoa hieman tarkemmin, miten Clickbank käytännössä toimii. Tarina on pitkä, joten olen jakanut sen kahteen osioon.

Clickbank on sivusto, jossa on myytävänä tuhansia erilaisia digitaalisia tuotteita. Kategorioita on taiteesta ja viihteestä matkailuun, terveydenhoidosta politiikkaan.

Voit rekisteröityä Clickbankiin joko myyjänä (vendor) tai markkinoijana (affiliate). 


Käyttäjätunnus kannattaa valita huolella, sillä se tulee näkyviin joka ikiseen linkkiin, jonka maailmalle lähetät (nimin. idiootti joka ei tiennyt tätä ennen rekisteröitymistä).

Eniten tienaavat affiliatet ovat tehneet itselleen useita eri tilejä. Itse en (vielä) ole ymmärtänyt miksi.

Rekisteröitymisen/kirjautumisen jälkeen pääset aloitussivulle, joka näyttää suurinpiirtein tältä. Jos ostat tuotteita sivustolla olevien linkkien kautta, kasvata jonkun muun rahapottia. Joten ole varovainen mitä ostat.

Sivun ylälaidassa on teksti "Marketplace" jota klikkaamalla pääset valitsemaan itsellesi sopivia tuotteita.


Marketplace sivu ei eroa etusivusta kovinkaan paljon, ennen kuin rullaat sivun puoliväliin saakka. Sieltä löydät kategoriat, josta voit alkaa tutkailemaan millaisia tuotteita sieltä löytyy.


Kuten sanottua, kategorioita on todella runsaasti. Kun klikkaat jotain kategoriaa (tässä esimerkissä e-business and e-marketing) valkoisen nuolen kohdalta, sen alle ilmestyy alakategorioita. Tässä tapauksessa esimerkiksi "Affiliate Marketing", "Article Marketing", "Banners", "Blog Marketing" jne. Aakkosjärjestys helpottaa meitä "en-tykännyt-koulussa-äidinkielestä" ihmisiä.

Kun sitten löydät sopivan alakategorian ja klikkaat siitä, saat eteesi listan (yleensä useita sivuja pitkiä listoja), jossa tuotteet ovat jonkinlaisessa järjestyksessä. Pääset muuttamaan järjestysperustetta sivun ylälaidassa olevasta vetolaatikosta "Sort results by".

Klikkaamalla tuotteen nimeä (punaista tekstiä laatikon ylälaidassa), pääset näkemään millainen myyntisivu tuotteella on. Tässähän myyntityö on tehty markkinoijan kannalta äärimmäisen helpoksi: kaikki on tehty jo valmiiksi. Teoriassa sinun ei todellakaan tarvitse tehdä muuta, kuin saada potentiaaliset ostajat tälle sivulle ja ostamaan tuote. Provikat kilahtavat taskuusi alta aikayksikön.

Esimerkki tuotesivu

Tuotteen "myyntilaatikossa" näet punaisen nappulan, jossa lukee "Promote" sekä sen yläpuolella summan "avg $/sale 23.27". Tämä tarkoittaa sitä, että keskiarvoinen myyntiprovisiosi on $23.27 eli noin 18,60€ / myyty tuote. Enää sinun tarvitsee myydä 160 tuotetta per kuukausi niin olet ansainnut palkkasi.

Noh, eihän se ihan noin mene. Sillä tämä on vain yksi tuote jota myydä. Parhaimmat markkinoijat myyvät monia tuotteita useita kappaleita ja saavat "pienistä puroista suuren virran".



"Promote" nappia painamalla, pääset rakentamaan itsellesi myyntilinkkejä:

Tässä on valmiina käyttäjätunnuksesi, joten paina vain "Create" nappia...


Ensimmäisellä rivillä on linkki, joka vie suoraan myyntisivulle. Tuo on linkki, jota voit jakaa kenelle tahansa potentiaaliselle asiakkaalle. Et voi muokata linkkiä millään tavalla, sillä jos muokkaat, otat suuren riskin, että linkki ei toimi tai provisiot eivät kirjaudu sinulle.

Alapuolella on linkki, jota käytetään esimerkiksi blogitesteissä näin. Kopioit tekstin blogiisi tai nettisivuillesi ja vaihdat "Click Here!" tekstin valitsemaasi tekstiin tai sanaan.

Helppoa kuin heinänteko!

Huomenna on maaliskuun ensimmäinen päivä ja on aika paljastaa millainen helmikuu oli talouteni kannalta. 

Maanantaina pääset lukemaan Clickbankin toista osiota.

Ja hei, jos tämä tuntuu turhalta/tyhmältä tiedosta, olisitko ystävällinen ja ilmoittaisit siitä vaikka komenttikenttään. Kukaan ei tykkää tehdä turhaa työtä, josta ei ole kenellekään hyötyä. Tämä vain on, kuten kerroin aiemmin, lähellä sydäntäni ja haluan antaa muille mahdollisuuden välttää niitä virheitä, joita itse alussa tein.



1 kommentti: