sunnuntai 1. maaliskuuta 2015

Ensimmäisen kuukauden tilinpäätös

Minun on kyllä pakko myöntää, että ajatuksissani huijasin eilen - tahattomasti. Kirjoitin eilisen postauksen loppuun että tänään kerron miten helmikuu taloudellisesti meni mutta enhän minä voi  kertoa, koska olen kertonut teille taloudestani asioita puolen vuoden viiveellä.

Toisin sanoen, aloitin tässä blogissa kertomani talouden pidon 7 kuukautta sitten. Eihän se olisi ollenkaan reilua, jos en kertoisi teille mitä alussa on tapahtunut vaan kertoisin teille mikä tilanteeni on nyt. Aloitin blogin kirjoittamisen viimekuussa, koska tulokset hämmästyttivät itsenikin ja halusin jakaa tietoni kaikille muille.

Joten todellisen helmikuun tilanteen kuulette syksyllä. Pahoittelen tätä lapsusta.

Mutta mennäänpä asiaan!

Eli lähtötilanne, josta lähdin 7 kuukautta sitten (elokuu 2014) liikenteeseen, löytyy täältä. Olen tehnyt tiettyjä, pieniä ja harkittuja toimenpiteitä joka kuukausi, jotta olen saanut talouteni paremmaksi. Näet joka kuukausi yhteenvedosta, millaisia toimenpiteitä olen tehnyt.


#1 muutos:
Kilpailutin puhelinliittymäni. Yritän aina löytää parhaan tarjouksen liittymistä ja langattomasta netistä. En mielelläni tee kahden vuoden kytkysopimuksia, koska niistä on älyttömän vaikea päästä eroon. Vaihdoin lasten ja omat liittymät Soneralta DNA:lle ja säästin 15€/kk.

#2 muutos:
Pienensin asuntolainani lainaturvavakuutusta hieman. Lainaturvavakuutus on pakko olla, jotta lapset eivät joudu maksamaan lainaa jos minulle jotain sattuu. Lainaturva kattaa 60% lainan määrästä jos joudun yliluonnollisten liigaan ennen aikojani. Lopun 40% lapset saavat kokoon kun isovanhemmat myyvät kodin (kaukaa viisas tekee testamentin). Tässä kohtaa on varaa jopa laittaa koti myyntiin hieman halvemmalla, jotta se saadaan nopeasti kaupaksi.

#3 muutos:
Työmatkakustannusten leikkaus. Päätin säästää osan työmatkoistani sillä, että siirryin autolla ajamisesta julkisiin kulkuneuvoihin. Harvensin työajoa ensimmäisen kuun aikana siten, että 4 pv ajoin autolla töihin ja 1 päivänä menin busseilla. Tämän lisäksi aloin käymään kävellen lähikaupassa ison marketin sijaan, joten vapaa-ajan ajoa tuli myös vähemmän. Pidemmän päälle tämä ei toimi, sillä yksittäisten bussimatkojen kulu syö dieselistä saadut säästöt.

#4 muutos:
Apteekkilaskun pienentäminen. Meidän perheessä suurin osa apteekkilaskuista menee lääkkeisiin. Viiden euron säästö tulee siitä, että en syötä D-vitamiinia itselleni ja lapsille joka päivä vaan 5 päivänä viikossa, jolloin purkki säilyy hieman pidempään.

#5 muutos:
Parturi/kampaamon kilpailutus. Vaikka tässäkin säästöä kertyi vain 10€ pelkällä kilpailutuksella, ensi kuussa aion tehdä niin, että pidennän parturikäyntien väliä 1-2 viikolla. Leikkuun hinta pysyy samana mutta kuukausittaista maksua se vähentää sitäkin enemmän.

#6 muutos:
Veikkaukseen menevän rahan pienentäminen. Olen ikuinen optimisti. Haluan unelmoida siitä lottovoitosta. 65€ veikkauksen sivuille kuussa oli kuitenkin turhan iso panostus. Niinpä päätin leikata siitä yli puolet ja katsoa olisiko sittenkin ensi kuussa järkeä poistaa loputkin menot Veikkaukseen.

#7 muutos:
Ruokamenojen pienentäminen. Tämä oli yllättävän helppoa siten, että katsoin tarjouksessa olevia tuotteita ja suunnittelin ruokalistan sen mukaan. Silti nälkä lähti joka päivä eikä lapsetkaan valittaneet ruuan mausta. Ensi kuussa aion tehdä sen, että vaihdan "normi" tuotteet kaupan omaan merkkiin, mikäli kyseinen tuote on edullisempi ja katsoa miten paljon säästöä kertyy.


#8 muutos:
Maksullisten TV kanavien lopettaminen. Kun rajoitin television katsomista 2 tuntiin päivässä ja lopetin maksulliset TV kanavat kokonaan, lapsista tuli yllättävän rauhallisia. Televisio menee meillä kokonaan kiinni viimeistään klo 19 jolloin lapsetkin rauhoittuvat yöunille paremmin. Vielä kun pääsisi tuosta TV verosta eroon...

#9 muutos:
Verokortin tarkistus. Päätin laskettaa loppuvuodelle uuden verokortin. Tulokseni 60€ enemmän rahaa käteen kuussa eikä siltikään ole huolta, että joutuisin maksamaan veromätkyjä.

Lopputulos:

Vaikka edelleen olen n. 790€ tappiolla kuukaudessa, muutos on joka tapauksessa hyvään suuntaan menossa. 340€ säästöä ensimmäisenä kuukautena ei ole huono, ei ollenkaan.

Tavallaan tämä tappio ei ole todellinen, sillä enhän minä vielä tässä vaiheessa pysty siirtämään rahaa epäsäännöllisten menojen tilille. Se ammotti edelleen tyhjillään ja pakokauhun vallitessa odottelin, milloin ensimmäinen yllättävä lasku päättää tipahtaa postiluukusta.

Onneksi kuun aikana oli kaksikin onnenpotkua. Vanhempani lähettivät "lahjarahaa" 300€ ja sain vakuutusyhtiöstä vakuutukskorvauksen lasten lääkkeistä, yhteensä n. 250€. Tämän rahan jaoin kuun lopussa 4 osaan.

Lainasummien normaali lyhennys = 1 317,45€ + ylimääräinen lyhennys 137,50€ jolloin lainamäärä pieneni summaan  216 545,05€.

Säästöön kertyi 100€ kk mikä menee normaalisti joka kuukausi + ylimääräinen säästö 137,50€, jolloin säästössä on tällä hetkellä yhteensä 9 037,50€.

1 kommentti:

  1. Miten sain lainaa aito laina lainanantaja

    Olen Juha Anni Suomessa, tässä on minun tarinani miten sain lainan arvoinen {€82000} Taylor Walker lainan yritykselle, olen erittäin iloinen nyt, koska viimeisen kahden kuukauden aikana olen ollut etsiä lainaa, ja päädyin menettää 3080 € summalla ja tarvitsin että lainaa saada uusi auto ja maksaa laskuni , ja minulla oli melkein luopunut lainan kunnes huomasin kommentin yhdestä Skipari Veera jotka todistavat myös saada lainaa tämä suuri yhtiö, koskaan epäröi ottaa heihin yhteyttä, jotta minun suurin yllätys olin hyväksytty samana päivänä ja tänään olen minun lainaa. Olen niin hämmästyttävää ja kiitos Taylor Walker lainan yritykselle hyvä apua antaa minulle yhteyttä tänään jos tarve henkilökohtaisen lainan, lainan tai consolidation lainat täällä on sähköpostin: Taylor Walker lainan Inc { 3067516878@qq.com }

    VastaaPoista