keskiviikko 4. maaliskuuta 2015

Onko ilmainen "ilmainen"?

Me suomalaisethan ollaan tunnetusti pihiä kansaa. Jos lehdessä sanotaan, että "tule ostamaan viisi kiloa appelsiineja, saat sankon kaupan päälle!", niin kaupan ulkopuolella on puolen kilometrin jono 20 minuuttia ennen kaupan aukeamista.

Mutta milloin tämä "ilmaisen tavaran" perässä juokseminen on oikeasti kannattavaa?

Tein ammattikorkeakoulussa ollessani pienimuotoisen tutkimuksen bonuskorteista. Tutkimuksessa selvisi, että bonusjärjestelmät ovat todella kalliita kehittää ja varsinkin ylläpitää. Ja kukahan senkin laskun maksaa?

Kauppa ostaa tuotteen A hintaan 5€/kpl. Siihen lisätään kaupan kiinteät/muuttuvat kustannukset (+30%), kate (+50%), mahdollinen tuleva alennus (+15%) sekä alv (24%) ja myydään iloiselle kuluttajalle hintaan 13,90€.

Ikävä pudottaa sinut maanpinnalle.

Netissä ja varsinkin Facebookissa olen törmännyt tarjouksiin, jossa postausta jakamalla ja siitä tykkäämällä, kuluttaja osallistaa jonkin kalliin tuotteen arvontaan. Kun sitten arvontapäivä lähestyy, sivusto häviää kuin tuhka tuuleen.

Toinen kikka on julkaista Facebook sivulla, jonkun muun yrityksen mainoksia, jolloin palkintojen saamattomuus ei kaadu omaan niskaan.

Ja kohta ihmetellään, miksi sähköpostiin tulee niin paljon roskapostia ja mainoksia.

Milloin me opitaan, että ilmaisia lounaita ei ole?

Jos joku on oikeasti voittanut näistä jotain, lupaan harkita sanojeni peruuttamista. Muussa tapauksessa en.

Terveisin,
nimin. kuuntelee vierestä kun ystävä X viettää 9 tuntia tietokoneella ilmaisia tavaroita ja palkintoja jahdaten...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti